دکتر مهتاب مرجانی / اختلالات جنسی / درمان اختلالات جنسی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درمان اختلالات جنسی

همانطور که می دانید رابطه جنسی به فعال ماندن زندگی مشترک کمک می کند اما تنها عامل خوشبختی و رضایت از ازدواج به حساب نمی آید. روابط زناشویی همانند دریافت سوخت و انرژی برای به حرکت در آمدن چرخ های ماشین است البته باید توجه داشته باشید برای به حرکت در آوردن ماشین یا همان ادامه زندگی مشترک فقط حرکت دادن آن به تنهایی کافی نیست. به خاطر داشته باشید مشکلات جنسی با اختلالات جنسی دو مقوله کاملاٌ جدا از هم هستند. اما اینکه اختلالات جنسی چیست و رابطه جنسی در کجای زندگی ها قرار دارد؟ نیاز به بحث بیشتری دارد که در ادامه بدان پرداخته می شود. زیرا با آگاهی و دانش جنسی است که می توان این گونه اختلالات را در ابتدا شناخت و سپس برای درمان اختلالات جنسی اقدام کرد.

اختلال جنسی چیست؟

اختلال جنسی به عارضه ای گفته می شود که در فاز واکنش جنسی رخ می دهد، حال این که چرخه پاسخ های جنسی 4 مرحله را طی می کند که شامل: هیجان که برانگیختگی و میل به رابطه را بروز می دهد، پایداری، اوج لذت جنسی که تحت عنوان ارگاسم هم از آن یاد می شود و در مرحله نهایی این اتفاقات فروکش می کند.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است اختلالات جنسی عارضه شایعی است و حدود 43 درصد از جامعه زنانه و 31 درصد مردان دچار آن هستند. با این که این آمار با صراحت منتشر شده است اما هنوز هم هستند کسانی که به دلیل محدودیت های فرهنگی و تفکرات دیگر از ابتلا به این اختلال صحبتی نمی کنند. این در حالی است که راهکار های درمانی بسیار موثری برای این اختلال وجود دارد و علم پزشکی پیشرفت عظیمی در این زمینه داشته است.

اختلالات-جنسی

انواع اختلالات جنسی

انواع اختلالات جنسی عبارت اند از:

متخصصین این حوزه درمان برای سهولت در شناسایی و درمان، این اختلالات را به 4 دسته کلی تقسیم بندی کرده اند که شامل موارد زیر می باشد:

  1. اختلال در امیال جنسی کاهش میل و علاقه به برقراری رابطه جنسی را شامل می شود.
  2. اختلال در هیجانات و بر انگیختگی که با عدم تحریک کافی شروع می شود و هیجانی در طول فعالیت جنسی ایجاد نمی شود.
  3. اختلال ارگاسم که باعث نرسیدن یا دیر رسیدن به اوج لذت جنسی می شود.
  4. اختلال در فروکشی هیجانات که با درد در حین مقاربت همراه است.

سایر مقالات مفید:

علائم ناباروری و درمان آن در زنان و مردان چیست؟

فریز کردن دهانه رحم به چه دلایلی انجام می شود؟

چه کسانی دچار اختلال جنسی می شوند؟

اختلال در عملکرد جنسی می تواند در هر رده سنی ایجاد شود، اما آمار ها حاکی از آن است ابتلا به این عارضه در گروه سنی 40 به بالاتر بسیار شایع است، زیرا این اختلال معمولاٌ با کاهش میزان سلامت جسمی که ناشی از افزایش سن است ارتباط مستقیمی دارد.

اختلالات جنسی چه علائمی دارد؟

نشانه های بروز اختلالات جنسی در مردان و زنان متفاوت بوده که در این مبحث به برخی از رایج ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

در مردان با نشانه های زیر همراه است:

  • نعوظ ناقص
  • نداشتن انزال یا تاخیر در آن با وجود تحریک جنسی مکفی
  • عدم توانایی در کنترل انزال که ممکن است زود انزالی یا دیر انزالی ایجاد شود.

نشانه های بروز اختلال جنسی در زنان عبارت اند از:

  • عدم دستیابی به اوج لذت جنسی
  • نبود رطوبت کافی در واژن چه قبل از شروع رابطه و درد شدید در حین مقاربت به دلیل خشکی واژن
  • انقباض عضلات واژن قبل از برقراری رابطه جنسی که عموماٌ تحت عنوان واژینیسموس هم از آن یاد می شود.
  • کاهش میل جنسی
  • نداشتن هیجانات جنسی
  • درد در هنگام برانگیختگی اندام تناسلی، از علائمی هستند که هم در زنان و هم در مردان شایع است.
دکتر مهتاب مرجانی متخصص زنان، جراح زیبایی زنان و متخصص درمان ناباروری در تهران در انجام زایمان، درمان ناباروری، عمل های زیبایی واژن و… دارای مهارت و سابقه بسیاری هستند. جهت رزرو وقت دهی و مشاوره می توانید با شماره هایی که در داخل سایت می باشد تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

چه دلایلی باعث بروز اختلال جنسی می شود؟

  1. علل جسمی: بسیاری از بیماری ها هستند که در پی عواقب گوناگونی که دارند باعث اختلال در عملکرد جنسی می شوند. این عوارض از بیماری های دیابت، قلبی-عروقی، بیماری عصبی، از بین رفتن تعادل هورمونی، نارسایی های کبد یا کلیوی، مصرف انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی و برخی دیگر از دارو ها، کارکرد جنسی افرادرا تحت تاثیر قرار می دهد.
  2. علل روانی: عوامل متعددی که از شرایط محیطی نشات می گیرند، زیرا براساس سبک زندگی امروزه افراد سطح استرس و اضطراب بیشتری را نسبت به گذشته تجربه می کنند. علاوه بر آن افسردگی، احساس عذاب وجدان، نارضایتی و تصورات بد از اندام خود، اثررات مخرب آسیب های جنسی، همگی در بروز چنین اختلالی موثر اند.

اختلالات جنسی چگونه تشخیص داده می شود؟

زمانی که علائم مذکور را مشاهده کرده اید می توانید برای درمان آن قدمی بردارید؛، اولین گام مراجعه به متخصص زنان یا اورولوژی است و هم چنین دریافت مشاوره از سکس تراپیست که شریک جنسی تان هم در این راه باید همراهی تان کند تا موفق شوید. در ادامه با مراجعه به متخصصین مربوطه شرح کاملی از شرایط خود ارائه می دهید و در صورت نیاز آزمایش های برای بررسی های دقیق تر انجام می دهید. با صحبت و گفتگو می توان به نگرش فرد در مورد رابطه جنسی دست یافت این گونه ریشه یابی و علل بروز چنین اختلالی آسان تر می شود.

درمان اختلالات جنسی

از آن جایی که ریشه اختلالات جنسی عوامل جسمی و روحی هستند می توان با شناسایی هر کدام از ان ها اقدام به درمان بیماری کرد و سپس این مشکل هم به خودی خود حل می شود. اما اگر باز هم به درمان کامل نرسیدید می توانید از سایر راهکارهای درمانی ذیل اقدام کنید.

  1. تغییر در تجویز یا روند مصرف دارو
  2. آمیزش درمانی
  3. رفتار درمانی
  4. روان درمانی
  5. فراگیری آموزش های جنسی و تقویت رابطه

نتیجه گیری

چنانچه در کلان شهری هم چون تهران زندگی می کنید و به دنبال یافتن بهترین متخصص زنان در تهران هستید به شما پیشنهاد می کنیم از طریق جستجو یا تحقیقات میدانی و حتی مشورت از دوستان و آشنایان خود اقدام کنید. این گونه می توانید به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 11 =

تماس با پزشک